توسعه محصول جدید برای بقاء برند در بازار ضروری است

امروزه تمامی برندهای موجود در بازارهای مختلف به‌نوعی درگیر فرایندهای توسعه محصول جدید هستند. به همین روی هزینه‌های واحد تحقیق و توسعه سازمان‌ها افزایش پیداکرده است، چراکه شرکت‌ها به‌خوبی می‌دانند که مصرف‌کنندگان از یک محصول ثابت پس از مدتی خسته شده و . . . همواره در پی خرید و استفاده از یک محصول جدید هستند. دیگر زمان اینکه تنها یک شرکت تولیدکننده گوشی‌های موبایل به نام نوکیا در بازار وجود داشته باشد، گذشته است. امروزه ما با برندهای بزرگ و معتبری همانند سامسونگ، اپل، اچ تی سی و … روبرو هستیم که علیرغم هزینه‌های زیاد فرایند توسعه محصول جدید همواره در حال نوآوری و عرضه محصولات جدید به بازار مصرف‌کننده هستند. خوب پس چه دلیلی دارد که این محصولات جدید همواره تهیه و روانه بازارها می‌شوند؟

 

دلایلی که در ادامه می‌آیند، همگی مبنی بر ضروری بودن توسعه محصول جدید برای بقاء یک برند در بازارهای امروزی است:

 

۱- جهت برآورده ساختن نیاز بخش‌های کوچک و تخصصی بازار با عنوان نیچ مارکت

در حدود ۳ سال پیش که شرکت سامسونگ گوشی‌های نوت و S4 را به بازار عرضه کرد، این گوشی‌ها تقریباً از استقبال خوبی برخوردار شده بودند و بین مصرف‌کنندگان بسیار محبوب بودند، اما قیمت به نسبت بالایی داشتند. این موضوع باعث می‌شد تا بخشی از بازار دست‌نخورده باقی بماند که همان بخش میانی بازار بود که تمایلی به هزینه کردن مبلغی در حدود یک‌میلیون و هشت‌صد هزار تومان برای یک گوشی تلفن را نداشت، اما با هزینه کردن مبلغی در حدود ۹۰۰ هزار تومان مشکلی نداشت. ازاین‌رو، این شرکت شکل دیگری از همین گوشی را با نام گلکسی S4 مینی به بازار عرضه کرد که ازلحاظ اندازه کوچک‌تر بود و برخی از دیگر ویژگی‌های آن‌هم تغییر کرده بود و به عبارتی نسخه‌ای ارزان‌تر شده از گوشی اولیه بود. بااین‌وجود، به‌راحتی می‌توان عنوان کرد که این بخش از بازار نیز به‌خوبی موردبررسی قرارگرفته و از طرف دیگر سامسونگ هم کاملاً اطمینان دارد که در خانه‌های این بخش از بازار هم حضوری مؤثر داشته است و اجازه نداده که این دسته از افراد به سمت یک برند شاید ارزان‌تر بازار میل پیدا کنند.

 

۲- خدمت‌رسانی بیشتر به مشتریان

ال‌جی یک شرکت عرضه‌کننده محصولات مصرفی بادوام شناخته می‌شود که به‌مرورزمان این دید و باور را نسبت به خودش تغییر داده و شروع به فعالیت در عرصه کالاهای مصرفی نموده است. این برند در کنار عرضه و فروش سیستم‌ها جریان متناوب، تلویزیون و ماشین ظرف‌شویی، بسیاری از دیگر اقلام و دستگاه مصرفی خانگی را هم طراحی و به بازار عرضه کرده است. به‌عنوان‌مثال ازجمله این کالاها می‌توان به مایکروویو، اجاق‌گاز و . . . اشاره کرد. عرضه این دسته از کالاها در عمل تضمینی بود برای شروع به کار فروشگاه‌های عرضه محصولات لوازم تولیدی توسط شرکت ال‌جی که به‌صورت اختصاصی به عرضه محصولات این برند می‌پرداخت. به این شکل شرکتی که تنها به عرضه یک یا دو محصول مشغول بود، با توسعه محصول تبدیل به عرضه‌کننده مجموعه گسترده‌ای از محصولات در بازار شد. به‌عبارت‌دیگر با استفاده از توسعه محصول می‌توانید شرکت خود را تبدیل به مکانی برای برآوردن تمامی نیازهای مشتریان نمایید.

 

توسعه محصول

 

۳- توسعه در قالب یک برند

امروزه برند نوکیا دیگر آن تصویر و ذهنیت قبلی را در ذهن مشتری ازدست‌داده است، چراکه هر محصول جدید را که در طی سال‌های گذشته به بازار عرضه کرده است مطابق با انتظارات مشتریان نبوده است. نوکیا یکی از ساده‌ترین سیستم‌های عامل را مورداستفاده قرار می‌داد و همچنین کار کردن با این سیستم از هر سیستم دیگری آسان‌تر بوده است. نوکیا در روزهای درخشش خودش در بازار به‌طورمعمول هر دو ماه یک‌بار یک گوشی موبایل جدید را به بازار عرضه می‌کرد که هر یک به‌نوعی توسعه‌ای نسبت به مدل قبلی در نظر گرفته می‌شود. چیزی که از این مثال می‌توانیم بیاموزیم این است توسعه محصول جدید به شیوه درست و صحیح به‌شدت موجب ارتقاء تصویر برند در ذهن مردم و مخاطبین می‌شود. سونی، هیوندای و اپل از نمونه شرکت‌هایی هستند که به دلیل معرفی منظم محصولات خوب به بازار رشد قابل‌توجهی از جنبه ذهنیت مخاطبین نسبت به برند خود پیداکرده‌اند.

 

۴- کسب درآمد بیشتر از مشتریان فعلی

همچنان که از تجربیات قبلی آموخته‌ایم، به دست آوردن یک مشتری جدید ۵ برابر هزینه بیشتری نسبت به حفظ یک مشتری فعلی یا بازاریابی فروش محصولات دیگر در کنار محصول اصلی به یک مشتری فعلی می‌طلبد. این شیوه درواقع شیوه‌ای که به‌خوبی توسط بانک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. بانک‌ها درواقع محصولات مالی بسیار زیاد و البته متنوعی را طراحی می‌کنند و آن‌ها را چنان در کنار دیگر محصولات قبلی به مشتریان فعلی خود عرضه می‌کنند که جریان درآمدی بسیار بالایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به‌طور مشابه، استفاده از دستگاه‌های کامپیوتر رومیزی تقریباً دیگر غیرمعمول است و لپ‌تاپ‌ها در شکل و اندازه‌های مختلف جای آن‌ها را گرفته‌اند. بنابراین به‌جرئت می‌توان گفت شخصی که پیش‌ازاین از دستگاه‌های کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کرد، دیگر امروزه در حال استفاده از لپ‌تاپ است. بنابراین با تغییر در یک محصول، شانسی برای فروش محصولی جدید به همان مشتری قبلی فراهم می‌شود.

 

۵- کاهش هزینه‌های عملیاتی

به دلیل وجود هزینه ثابت برای تولید یک محصول، عموماً پس از مدتی هزینه‌های عملیاتی کاهش پیدا می‌کنند. مثلاً یک شرکت تولید بستنی که به تولید و عرضه طعم وانیل مشغول است، با تغییر دادن این طعم به طعم انبه ممکن است توجه بخش بزرگی از بازار را به سمت خودش جلب کند. در این مورد مواد اولیه و کارخانه تولیدکننده ثابت هستند. بااین‌وجود، تنها از طریق تغییر دادن طعم، مجموعه جدیدی از مشتریان را به سمت خود کشیده است. ازاین‌رو، از طریق توسعه محصول جدید، قادر به ارائه خدمت و محصول خود به مجموعه بزرگ‌تری از مشتریان بدون افزایش دادن هزینه‌های عملیاتی خودتان هستید.

 

۶- کاهش خطرات و ریسک‌ها

قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌هایتان در یک سبد ریسکی است که یاد گرفته‌ایم تا چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری و تجاری از آن اجتناب کنیم. با متمرکز کردن تمام تلاش‌های خودتان بر روی یک محصول، شما در عمل ریسک نزدیک‌بینی (کوتاه‌نظر بودن) را برای خود پذیرفته‌اید و این‌گونه دست از نگاه کردن به تصویری بزرگ‌تر و جامع‌تر کشیده‌اید. از طریق معرفی محصولات مختلف، شما ریسک و خطر شکست خوردن یک محصول را کنار گذاشته‌اید. شکست خوردن یک محصول در یک سبد محصول تک‌محصولی، نسبت به شکست خوردن ۳ محصول در یک سبد محصول شامل ۱۰ محصول مختلف، ضربه بسیار سخت‌تری را به شما می‌زند. ازاین‌رو متنوع ساختن ریسک و خطر خودتان نیز یکی دیگر از مزایای توسعه محصول جدید است.

درمجموع، توسعه محصول جدید به چنان روندی تبدیل‌شده است که بر اساس آن بازاریابان مختلف در حال شناسایی ارزش تنوع در سبد محصولات خودشان هستند. بازاریابان اکنون به‌خوبی می‌دانند که سلیقه و تمایل هر مشتری با مشتری دیگر متفاوت است و آن‌ها اگر قادر به شخصی‌سازی هر محصول به صورتی متفاوت از محصول دیگر برای هر مشتری نباشند، حداقل قادر به توسعه یک محصول جدید برای گروهی از مخاطبین با ویژگی‌های مشابه در یک بازار مستقل هستند. به همین دلیل است که امروزه توسعه محصول جدید برای بقاء هر برندی در بازار ضروری است.

⇐ آموزش های بیشتر را میتونید در پایگاه دانش دنبال کنید ⇒

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.